De ultieme dienstverlener… Een ambassadeur van loopbaancoaching aan het woord

28-04-2021

In het najaar van 2020 ontmoette ik Johan in een eerste sessie loopbaanbegeleiding. Zijn ganse carrière had hij reeds met volle overtuiging gewijd aan een gerenommeerd bedrijf in de banksector. Het was mooi om te horen dat Johan door de jaren heen altijd de klant centraal bleef stellen, ook nadat hij bevordering maakte tot Kantoordirecteur. Toch bleek het schoentje net daar te knellen. Bij het in kaart brengen van zijn loopbaanankers (ofwel drijfveren) kwamen we tot de conclusie dat Johan sterk gedreven wordt door "Dienstverlening". Dit wil zeggen dat hij helemaal in zijn nopjes is wanneer hij klanten met raad en daad kan bijstaan. Omdat dit in zijn managementfunctie minder tot uiting mocht komen, voelde hij zich niet meer tevreden in zijn job.

"De ultieme dienstverlener", zo noem ik Johan. En dat mag hij als een groot compliment aannemen!

Doorheen onze loopbaanbegeleiding bleken zowel de organisatiecultuur als de werkwaarden van zijn huidige werkgever nog steeds helemaal aan te sluiten bij Johan als mens en als professional. De knoop was bijgevolg snel doorgehakt: Hij zou binnen de structuur van zijn huidige werkgever een nieuwe uitdaging zoeken. De 'goesting', overtuiging en doorzettingsvermogen waren duidelijk zichtbaar toen Johan me sprak over de interne informatie- en sollicitatiegesprekken die hij ondertussen had. En jawel... Op een bepaald moment vertelde hij me met een grote glimlach op het gezicht dat hij een hele interessante interne vacature had gespot! "Eentje waar ik écht ten dienste kan staan van klanten. Naar hen kan luisteren en oplossingen op maat kan aanbieden." Prachtig toch! Na onze laatste sessie loopbaanbegeleiding stuurde Johan me deze mooie boodschap:

"Annemie, van de gelegenheid maak ik graag gebruik om je (nog eens) te bedanken. Enerzijds voor het loopbaan-coachen an sich, anderzijds voor de goede klik die ik mocht ervaren. Het feit dat ik nu deze job heb, is deels aan jou te danken. Je hebt me helpen inzien waar mijn energie-gevers zaten/zitten, je hebt me geholpen mijn zelfvertrouwen op peil te houden (dreigde weg te zakken ...), en het kleine zinnetje "Johan, eigenlijk kan jij wel goed schrijven" heeft me duidelijk geholpen. Ik had daar gewoonweg nooit bij stilgestaan, maar het heeft me heel erg geholpen in mijn sollicitatie-case!

En zoals ik je al eens gezegd heb, iedereen heeft er na verloop van tijd baat bij om af en toe stil te staan bij zijn/haar loopbaan. Reculer, pour mieux sauter! Ik ben ambassadeur geworden voor loopbaancoaching."

Ondertussen vernam ik dat Johan heel tevreden is in zijn nieuwe functie. Hij kan zich helemaal smijten voor zijn klanten en dat geeft hem massa's energie. Proficiat Johan en veel succes verder!

Wil jij weten wat jouw loopbaanankers zijn en welke organisatiecultuur het best bij je past? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Volg ons op Facebook, LinkedIn en Instagram. Liken en delen is lief, het helpt om Op en Top Coaching verder te laten groeien.